Naučte se dýchat.

Věděli jste, že způsob jakým dýcháme ovlivňuje náš každodenní život? Že způsob dýchání má vliv na kvalitu našeho spánku, náladu, výkonnost a celkově zdravotní stav? Že to jak dýcháme v klidovém režimu má zásadně ovlivňuje výkonnost během fyzických aktivit? Naučte se dýchat správně.

Dýchání nosem je takové klišé, které zná snad každý. Jste si jistí, že každý váš nádech i výdech je nosem? 80% lidí dýchá ústy, takové jsou statistiky.

Výhoda kyslíku

Dlouho jsem byla přesvědčená, že já pochopitelně dýchám nosem. Rady typu: “pozorujte svůj dech” jsem nebrala moc vážně. Jak mám asi tak pozorovat svůj dech?! Moje přesvědčení o správnosti mého dechu se zhroutilo, když se mi do ruky dostala kniha The Oxygen Advantage od Patrick McKeown.

Patrick je autorem několika odborných knih a dechu zasvědčil prakticky celý svůj život. Jeho programem prošlo tisíce klientů, kteří měli zdravotní problémy, psychické problémy, vrcholoví sportovci, kteří chtěli zvýšit svoji výkonost. Sám autor popisuje jak si vyléčil astma díky dechovým cvičením. Jeho kniha podrobně vysvětluje fyziologii dechu a také obsahuje dechová cvičení a techniku, které Vám pomůžou k lepšímu zdraví a výkonosti v běžném životě i při fyzických aktivitách.

Jak to tedy je s tím dýcháním a jaká je správná technika dechu?

Pokud dýcháme ústy během dne či noci, znamená to, že během fyzické aktivity nám dochází dech a někdy doslova lapáme po dechu, ztrácíme sílu a lehce se vyčerpáme. Možná Vás napadá, že pokud se hluboce nadechneme – pusou, tak dostane do těla více kyslíku. Není to úplně tak. Nejde o kvantitu vzduchu, který vdechujeme. Nesmíme totiž opomenout funkci oxidu uhličitého (CO2).

Funkce oxidu uhličitého

Nevím jak vy, ale já si ze školy pamatuji, že nadechujeme kyslík a vydechujeme CO2. A CO2 je vlastně odpad kyslíku. Není tomu tak! Je to právě CO2 , který uvolňuje kyslík z červených krvinek a doručí ho do celého těla, do všech orgánů včetně moznu. Takže množství CO2 v krvi zásadně ovlivňuje kolik kyslíku naše tělo využije. A to je právě ta klíčová informace. Pokud dýcháme správně, máme dostatečné množství CO2 a naše dyhani je klidné, rytmické. Při nedostatku CO2 naše tělo doslova lapá to dechu – po kyslíku.

Výhody dýchání nosem

  • Do těla dostaneme o 10-20% více kyslíku.
  • Nos ohřívá a zvlhčuje vzduch, který nadechujeme – pokud je teplota vzduchu 6°C, při nádechu nosem se ohřeje na 30°C a ve chvíli kdy vzduch doputuje do plic tak je jeho teplota 37°C.
  • Náš nos funguje jako filtr a odstraňuje značnou část bakterií ze vzduchu, který nadechujeme.
  • Naše dutiny produkují oxid dusnatý, který se do těle dostává společně s dechem a který bojuje proti škodlivým bakteriím a virům v našem těle, reguluje krevní tlak a posiluje imunitní systém.
  • Dýchání nosem nás nutí zpomalit, uklidňuje nás a snižuje stres.
  • Optimální množství CO2 v těle, napomáhá k udržení vyvážené hladině PH v krvi. Pokud CO2 odchází z našeho těla rychle, absorbce kyslíku se sníží a to může mít za následek nevolnost a pocit na omdlení.
  • Dýchání nosem a zvýšení množství kyslíku v těle jednoduše umožňuje tělu a všem jeho orgánům lépe fungovat, zvyšuje vitalitu a energii.

Co může způsobit dýchání ústy

  • Nesprávné držení hlavy a těla,
  • sníženou kapacitu plic,
  • dehydrataci těla,
  • zápach z úst,
  • chrápání,
  • astma,
  • alergie,
  • sennou rýmu,
  • chronickou únavu,
  • obezitau
  • spánkovou apnoi,
  • stres,
  • úzkost,
  • nekvalitní spánek,
  • zánět v dutině ústní.

Učte své děti dýchat správně

Nedávno jsem zažila situaci v kavárně, kdy maminka své malé dceři vysvětlovala jak se dělá hluboký nádech. Velmi zhluboka se nadechla ústy a vydechla ústy. Moje tělo okamžitě zareagovalo a ihned jsem měla v hlavě: jen to ne… tohle není spravne…

Domorodci v Americe dříve věděli, že nos má zásadní roli v našem životě. Kdykoli novorozenci a malé děti otevřeli ústa a dýchali ústy, matky jejich ústa jemně přivřely, aby děti dýchali jen nosem. Studie z konce 19.stoleti potrzuje, že míra nemocnosti u dětí domorodců byla výrazně nizsti oproti evropským přistěhovalcům.

Nezapomínejte na své děti. Učte je dýchat správně. Můžete je ušetřit mnoha zdravotních problémů v dospělém životě.

Jak změnit způsob dýchání?

Pokud chronicky dýcháte ústy, první doporučení je: buďte trpěliví. Zlozvyk nezměníte ze dne na den, ale postupně můžete pracovat se svým dechem, učit se o svém dech a učit se i o sobě.

Doporučuji dělat dechová cvičení, při kterých se zaměřujete na nádech a výdech nosem. Mým oblíbeným cvičením je koheretni dýchání.

Vyzkoušejte také cvičení na zvýšení kapacity a elasticity plic.

Pozorujte svůj dech. Jak dýcháte, při běžných aktivitách? Jak dýcháte ve chvíli, kdy se na něco soustředíte? Jaký je váš dech, když jste ve stresu. Dýcháte ústy když se probudíte? Nachytávejte se během dne a začnete si uvědomovat jak vlastně dýcháte. To vám pomůže kontrolovat a upravovat dech především v bdělé části dne.

Dýchání přes noc

Co ale v noci? Jak ovlivnit zda dýcháme nosem?

Toto cvičení sdílím všude kde, chodím 🙂. Sama ho dlouhou dobu praktikují a naučila jsem to už nespočet lidí.

Budete potřebovat hypoalergenní micropore papírovou pásku z lékárny. Doporučuji od firmy 3M. Možná už tušíte správně… Páskou si prostě přelepíme ústa :). Stačí ustřihnout dva několikacentimetrové pruhy a jednoduše si ústa horizontálně přelepit.

První noc pravděpodobně nebude jednoduché usnout. Pamatuji si, že mě chytala panika, že se udusím a nebudu schopná dýchat nosem. Doporučuji dělat koherentní dýchání, které Vás zklidní, dostane Váš dech do rytmu a pomůže usnout. Pak Vás čeká hluboký spánek a nejlepší noc ve vašem životě.

Co se pro mě změnilo od chvíle kdy praktikují spaní s páskou přes ústa? 

  • Usnu za pár minut. Dříve mi trvalo usnout, někdy i více než hodinu.
  • Mám kvalitní a hluboký spánek. Nebudím se v noci, pokud nepotřebuji na záchod a už vůbec mě nebudí mě myšlenky na práci, nebo starosti běžného života.
  • Zdají se mi sny, které si po probuzení pamatují.
  • Lépe se mi vstává a bez problémů vstávám před šestou hodinou ikdyz nemusím :). Nebudím se unavená a nevyspalá.
  • Mám více energie.
  • Méně se stresuji.

Jsou tady ale i jisté nevýhody. Připravte se na to, že Váš partner či partnerka se budou večer smát až Vás uvidí s páskou přes pusu, případně si Vás spící vyfotí :D. A Vám se bude chtít smát pokaždé, když vstanete, zapomenete, že pásku máte a pak se uvidíte v zrcadle :D. Až ale váš partner či partnerka uvidí výsledky, jak dobře spíte, věřte tomu, že dříve nebo později vás požádají o kousek pásky také.

Ester Kozlovska
Certifikovaná facilitátorka a zakladatelka Breathwork meditací. Jsem tu pro ty, kteří chtějí najít cestu k zpátky sobě, otevřít své vědomí a žít naplno.  Učím své klienty vědomě používat dech a pomocí dechu a vědomého dýchání zpřístupnit své podvědomí, vyšší stav vědomí, uvolnit traumata a potlačené emoce, probudit svoji kreativitu, intuici, napojit na své vyšší já. Můj příběh si přečtěte zde: https://breathworkmeditace.cz/muj-pribeh/
  • Naučte se správně dýchat a poznejte kouzlo a sílu dechu. 

    Stáhněte si můj eBook zDARma. Naučte se správně dýchat a poznejte kouzlo a sílu dechu. Osvojte si dechová cvičení, která mají pozitivní efekt na fyzické, emocionální a duševní zdraví.

  • Nejnovější články