Jak se uzemnit?

Uzemnění, aneb spojení se zemí.

Dlouho jsem přemýšlela o napsání článku na téma uzemňovnání. Před pár lety to pro mě byl celkem těžce uchopitený pojem. Co to znamená, že se mám uzemnit? K čemu to je? Jak to mám udělat? 

Uzemňování je často spojováno s meditací či alternativním léčením a je běžným termínem ve spirituálním světě. Nicméně tento pojem čím dál častěji proniká i do nespirituální sféry :). Více než 20 klinických studií ukazuje, že spojení těla a země má blahodárné účinky na naše zdraví i psychiku. 

Co se děje, pokud nejsme uzemnění? V podstatě nejsme přítomní. Tělo jede na autopilot a naše myšlenky nás řídí místo toho abychom my vědomě řídili naši mysl. Uzemnění pomáhá tento stav otočit, dostat se do přítomného okamžiku, ovládat naši mysl, tedy vědomě tvořit naše myšlenky, naše fungování a celý náš život.  

Co je to tedy uzemnění?

Můžete se také setkat s názvem metoda grounding či earthing. Našla jsem i definici, že se jedná o hnutí založené na objevu, že propojení s energií Země je zásádně důležité pro naše zdraví. Ano, to co bylo dříve přirozené, je pro naši společnost velkým objevem :).  Pojďme zjednodušit teorii a říct co vlastně uzemnění je. Uzemnění je jednodušše spojení našeho těla se zemí. Idealně bosými chodidly. 

Stejně tak jako Slunce má pozitivní vliv na naše zdraví, náladu a energii, tak i Země má velký vliv na to jak fungujeme. Zní to logicky, nicméně, ruku na srdce, jak často se uzemňujete? Realita je taková, že ráno vstaneme z postele, nazujeme pohodlné papuče, po ranní rutině v pohodlí domova se přemístíme do práce, kde jsme celý den ve více či méně konfortní obuvi a večer se vrátíme zpátky do svých domovu, opět dovnitř, do uzavřeného prostoru. Pokud zapojíme nějakou sportovní aktivitu do našeho harmonogramu, pravděpodobně to bude posilovna, případně běhaní a to vše ve sportovních botech.

Spojení se zemí je tedy v drtivé většině případů takřka nulové.

Proč se uzemňovat?

Země má mírně negativní pole a při spojení našeho těla se zemí, se naše tělo dostává do klidového režimu, snižuje viskozitu krve a umožňuje našemu tělu se přirozeně léčit. 

Naše těla jsou naprostu geniální, při spojení se zemí začne snižovat výskyt zánětů v těle. Zánět v těle často probíhá bez příznaků a může být dlouhodobě skrytý. To je pro tělo problém a může později vyvolat stavy ohrožující život. Pokud je Vaše tělo dostatečně uzemňováno, tak není prostor pro zánět ve vašem těle.

Uzemňování má spoustu benefitů i na naše duševní zdraví. Pomáhá nám vzčistit hlavu a naladit se na tělo a přítomný okamžit. 

Ano, spojení s přírodou nám prostě chybí. 

Kde všude uzemnění pomáhá?

  • Snížení zánětů v těle.
  • Podpora činnosti orgánů v našem těle.
  • Kvalitnější spánek.
  • Zlepšení psychického stavu.
  • Lepší nálada.
  • Zvýšení libida.
  • Hormonální rovnováha.
  • Snížení váhy.
  • Zvýšení imunity.

Oblastí, kde nám pravidelné uzmnění může pomoci je nespočet. Co mě ale osobně nadchlo, jak pozitivní vliv má uzemnění na děti. Po světě vznikají školy se specialními třídami, kde se děti uzemňují po celý den. Výsledkem je větší soustřeďenost, lepší studijní výsledky, lepší pszchický stav dětí – více se soustředí na úspěch než neúspěch. Úžasné výsledky mají autistické děti, děti s ADHD…

Možná je čas změnit větu ve výchově: z „Hlavně si vem boty!“ na „Hlavně si vyzuj boty…“ 

Je to úplně jednoduché, zdarma a není k tomu potřeba mnoho. Sundejte boty, ponožky a projděte se po trávě, po pláži, prostě po zemi, po kamenech… Toť vše! 15 minut denně funguje jako zázrak, blahodárný vliv na vaše zdraví, ale také pro naši mysl. 

K uzemnění také pomáhají alkalické potraviny. Jaký je Váš jídelníček? Dopřáváte tělu vysoce nutriční potraviny, nebo je vaše strava plná procesovaných potravin? Zásadité potraviny jsou velkými pomocníky. Zelené potraviny vám doslova dají zelenou v uzemnění.

Na závěr pro Vás mám cvičení, které Vám pomůže uzemnit ať už jste doma, v práci, ve škole…

  • Posaďte se, nebo se vzpřímeně postavte.
  • Zavřete oči. 
  • Ruce položte na stehna, dlaněmi směřující vzhůru, nebo držte pokrčené před sebou s dlaněmi vzhůru.
  • Ruce položte na stehna, dlaněmi směřující vzhůru, nebo držte pokrčené před sebou s dlaněmi vzhůru.
  • Nadechněte se nosem. Dlouhý hluboký nádech, při kterém vnímáte jak vzduch prostupuje do Vašeho těla. Cítíte rostoucí energii v těle s každým nádechem.
  • Zaměřte pozornost do právé ruky.
  • Vydechněte ústy, hluboce, cítíte jak se tělo uvolňuje s každým výdechem.
  • Hluboce se nadechněte nosem a zaměřte pozornost do pravé nohy, dlouhý výdech ústy.
  • Hluboký nádech nosem, uvědomte si Vaši levou ruku a vydechněte dlouze ústy.
  • Nadechněte se hluboce nosem a zaměřte se na levou nohu, dlouze vydechněte ústy. 

Pokud máte více času, můžete opakovat a udělat si tak krátkou meditaci. 

Nadchlo Vás uzemňování stejně jako mě? Přečtěte si knihu Grounding od autorů Clinton Ober, Stephen T. Sinatra a Martin Zucker, nebo shlédněte dokument  Earthing od dokumentaristů Josh a Rebecca Tickel Josh and Rebecca Tickell. 

Máte svůj způsob jak se spojit se zemí? Sdílejte se mnou ve skupině.

Ester Kozlovska
Certifikovaná facilitátorka a zakladatelka Breathwork meditací. Jsem tu pro ty, kteří chtějí najít cestu k zpátky sobě, otevřít své vědomí a žít naplno.  Učím své klienty vědomě používat dech a pomocí dechu a vědomého dýchání zpřístupnit své podvědomí, vyšší stav vědomí, uvolnit traumata a potlačené emoce, probudit svoji kreativitu, intuici, napojit na své vyšší já. Můj příběh si přečtěte zde: https://breathworkmeditace.cz/muj-pribeh/
  • Naučte se správně dýchat a poznejte kouzlo a sílu dechu. 

    Stáhněte si můj eBook zDARma. Naučte se správně dýchat a poznejte kouzlo a sílu dechu. Osvojte si dechová cvičení, která mají pozitivní efekt na fyzické, emocionální a duševní zdraví.

  • Nejnovější články